خوانندة گرامی! مسایل فراوانی وجود دارد که نظام خانواده بر آن استوار بوده و رابطه خانوادگی از آن استحکام میگیرد و به وسیله آن از باد جدایی و طوفان ویرانگرِ از هم دور شدن و از هم بریدن مصون میماند:
1- ايمان به خدا و پرهيزگاری:
اولین و مهمترین این مسائل ـ که پایههای خانوادهاند ـ چنگ زدن به ریسمان محکم ایمان است. ایمان به خدا و روز آخرت و ترس از خدای آگاهی که به هر آنچه سینهها در داخل خود میپوشانند آگاه است. و استقامت بر پرهیزگاری و محافظت بر آن و دوری از ظلم و بیپروایی در راه طلب حق و حقیقت.
«ذَلِکُمْ یُوعَظُ بِهِ مَنکَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجاً * وَیَرْزُقْهُ مِن حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»[1].[1]. سوره طلاق: آیات 2-3
این (احکام) چیزی است که مؤمنان به خدا و روز قيامت به آن اندرز داده میشوند، و هركس از خدا بپرهيزد و ترك گناه كند خداوند براي او راه نجاتي قرار میدهد * و او را از جايي كه گمان ندارد روزي میدهد. و هركس به خداوند توكل كند (و كار خود را به او واگذارد خدا) كفايت امرش را میكند.
تلاش برای اطلاعت از خدا و عبادت او و حرص بر این کار و سفارش دوطرفه زوجین به این کار باعث تقویت ایمان میگردد، جا دارد در این فرمودة پیغمبر ص تأمل کنیم: خدا رحمت کند بندهای را که شبانگاه از خواب برخیزد و نماز بخواند و همسرش را بیدار کند تا نماز بخواند و چنانچه خودداری کند [و یا کسالت بورزد] آب به صورتش بپاشد، و رحمت خدا بر زنی که شبانگاه برخیزد و نماز بخواند و شوهرش را بیدار کند تا نماز بخواند و چنانچه خودداری کند [و یا کسالت بورزد] آب به صورتش بپاشد»[2].
رابطه بین زوجین، رابطه دنیایی مادی و یا حیوانی شهوانی نیست، بلکه رابطه روحی ارزشمندی است که چنانچه رابطه درستی باشد بعد از فوت به آن دنیا نیز سرایت پیدا میکند: «جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ أَبَآئِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وُذُرِّیَّتِهِمْ»[3].
(این عاقبت نیکو) باغهای جاويدان بهشت است که هم خودشان وارد آن میشوند و هم پدران و همسران و فرزندان صالح آنها.
2- معاشرت نيک و پسنديده:
آنچه باعث حفظ این رابطه و محافظت از آن میشود معاشرت پسندیده میباشد و این امر محقق نمیشود مگر اینکه هر یک از زوجین به حقوق و وظایف خود آشنا باشند. و باید توجه کرد که کمال خواهی در خانواده و اهل بیت امر دشواری است و آرزوی اینکه همه صفات پسندیده در آنها و یا غیر آنها نیز، باید باشد یک بلندپروازی است که در سرشت بشری وجود دارد.
--------------------------------------------------------------------------------
[1]. سوره طلاق: آیات 2-3.
[2]. این حدیث، حدیث صحیحی است که امام احمد در «المسند» 2/250، 436 و ابوداود (1308) و نسائی (3/205) و ابن ماجه (1336) روایت کردهاند و ابن خزیمه (1148) و حاکم (1/309) آنرا صحیح دانستهاند و ذهبی با ایشان موافق بوده است.
[3]. سورة رعد: آیه 23.
نوشته شده توسط اهل سنت جنوب
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر