كتاب الصوم
مسواك زدن در حال روزه
سؤال:
شخص روزه دار هنگام وضو گرفتن مسواك ميزند و از ريشههاي آن به حلق فرو ميرود و امكان بيرون شدن آن نيست، روزهاش فاسد ميشود يا خير؟
جواب
غذاهايي كه بين دندانها گير ميكنند اگر كمتر از دانه نخود به حلق فرو رود روزه باطل نشده است زيرا اجتناب در اين صورت متعذر و مشكل است ريشه مسواك نيز اين حكم را دارد. لاشتراك العلة.
پاك شدن از عادت ماهيانه در ماه رمضان
سؤال:
اگر زني در روزي از ماه مبارك رمضان از حيض يا نفاس پاك شود، آيا بقيه روز خورد و نوش براي او جايز است يا بايد مثل بقيه روزه داران از خورد و نوش اجتناب نمايد؟
خورد و نوش تا غروب آفتاب برايش جايز نيست و واجب است مثل روزه داران عمل كند.
قال في التنوير:
«و الاخير ان يمسكان بقية يومهما وجوباً علي الاصح كمسافر اقام و حائض و نفساء طهرتا و مجنون افاق و مريض صح وصبي بلغ و كافر اسلم».
و في الرد:
« (قوله: و الاخيران)اي من تسحر او افطر يظن الوقت ليلاً الخ».
و الله اعلم بالصّواب
كشيدن دندان در حال روزه
سؤال:
در حالت روزه، كشيدن دندان و يا دوا زدن آن با تجويز پزشك جايز است يا خير؟
جواب :هنگام ضرورت جايز است و بدون ضرورت مكروه ميباشد و خون يا دوايي كه به داخل شكم برسد مفسد صوم قرار ميگيرد كه مساوي با آب دهان باشد يا غالب از آن و يا مزهاش محسوس بشود و در غير اين صورتها مفسد صوم نيست.
و في الدر:«أو خرج الدم من بين اسنانه و دخل حلقه يعني و لم يصل الي جوفه، اما اذا وصل فان غلب الدم أو تساويا فسد و الاّ، لا، الا اذاوجد طعمه. بزازية».
و في الرد:«و من هذا يعلم حكم من قلع ضرسه في رمضان و دخل الدم الي جوفه في النهار ولو نائماً فيجب عليه القضاء الا ان يفرقبعدم امكان التحرز عنه فيكون كالقيي الذي عاد بنفسه فليراجع».
و الله اعلم بالصّواب
فاسد شدن روزه ماه رمضان بچه نابالغ
سؤال:اگر بچه نابالغي در ماه رمضان روزه گرفت و قبل از افطار آنرا به نحوي فاسد كرد، آيا بر بچه قضا يا كفاره واجب ميشود يا خير؟
جواب قضا يا كفاره بر بچه ضروري نيست البته اين حكم روزه است اما اگر نمازش را فاسد كرد بايد ولي و سرپرستش او را اجبار كند تا نمازش را اعاده نمايد زيرا در اعاده نماز مشقت و تكليفي نيست بر خلاف روزه كه در اعاده آن مشقت و تكليف است.
و في الرد:«و في احكام الاستروشني: الصبي اذا افسد صومه لا يقضي لانه يلحقه في ذالك مشقة بخلاف الصلو'ة فانه يؤمر بالاعادةلانه لا يلحقه مشقة».
روزه در شش روز شوال
سؤال:در ماه شوال اگر كسي قضاي شش روز از رمضان را بجا بياورد آيا ثواب شش روز شوال كه فضيلت آن در حديث بيان شده به او ميرسد يا خير؟
جواب در صحيح مسلم حديثي با اين الفاظ است:
«من صام رمضان ثم اتبعه ستاً من شوال كان كصيام الدهر».
از اين حديث معلوم ميشود كه شش روزي كه فضيلت برايش ذكر شده غير از قضاي رمضان است لذا در صورت مذكور ثواب شش روز شوال به او نميرسد.
و الله اعلم بالصّواب
افطار نمودن با خرما
سؤال:افطار نمودن با خرما سنت است يا خير؟
جواب :مستحب اين است كه با خرماي تازه افطار شود اگر ميسر نگرديد با خرماي خشك افطار كند اگر اين هم ميسر نشد با آب افطار نمايد.
«عن انس بن مالك رضي الله عنه قال قال رسول الله صلي الله عليه و سلم من وجد تمراً فليفطر عليه و من لا، فليفطر علي ماء فان الماء طهور».و عن سلمان بن عامر رضي الله عنه قال قال رسول الله صلي الله عليه و سلم اذا كان احدكم صائماً فليفطر علي التمر فان لم يجد التمر فعلي الماء فان الماءطهور».«انه سمع انس بن مالك رضي الله عنه يقول: كان رسول الله صلي الله عليه و سلم يفطر علي رطبات قبل ان يصلي فان لم تكن فعلي تمرات فان لم تكن حَسَاحَسَوات من ماء».
و الله اعلم بالصّواب
روزه دار بطور فراموشي خورد و بعد به گمان اينكه روزهاش باطل شده چيزي خورد
سؤال: شخصي در ماه مبارك رمضان بفراموشي چيزي ميخورد و بعد از آن به گمان اينكه روزهاش فاسد شده است غذا ميخورد و يا ميداند روزهاش فاسد نشده است باز هم غذا ميخورد؛ آيا در اين دو صورت بر او كفاره لازم ميشود يا خير؟
جواب :در هر دو صورت فوق كفاره لازم نميشود.
و في الدر:«أو اكل أو جامع ناسياً...فظن انه افطر فأكل عمداً (لا كفارة عليه) للشبهة».
و في الرد:« (قوله: للشبهة) علة للكل قال في البحر: و انما لم تجب الكفارة بافطاره عمداً بعد أكله أو شربه أو جماعه ناسياً لانه ظن فيموضع الاشتباه بالنظير و هو الاكل عمداً لان الاكل مضاد للصوم ساهياً أو عامداً فاورث شبهة و كذا فيه شبهة اختلاف العلماءفان مالكاً رحمه الله يقول بفساد صوم من اكل ناسياً و أطلقه فشمل ما لو علم انه لم يفطره بان بلغه الحديث أو الفتوي او لا و هو قولابيحنيفة رحمه الله و هو الصحيح».
و الله اعلم بالصّواب
حكم فاسد نمودن روزه قضاي رمضان
سؤال: شخصي كه روزه قضائي رمضان گرفته در هنگام روزه جماع ميكند آيا قضاء و كفاره لازم است؟
جواب در صورت بالا فقط قضاي آن روز واجب است، زيرا با شكستن روزة قضاي رمضان عمداً (به هر صورت كه باشد خواه جماع كند و يا به صورتي ديگر روزهاش را بشكند) كفاره لازم نميگردد.
«(و ان جامع في رمضان أداء) لما مرّ....اي من أن الكفارة انما وجبت لهتك حرمة شهر رمضان فلا تجب بافساد قضائه و لابافساد صوم غيره».
و في الدر:« (أو افسد غير صوم رمضان أداء) لاختصاصها بهتك رمضان».
و في الطحطاوي علي الدر:
(قوله: غير صوم رمضان) بنصب غير صفة لمحذوف أي صوماً غير صوم رمضان ولو كان قضاءه و (قوله: لاختصاصها) أيالكفارة بهتك رمضان لانه لا يجوز اخلاؤه من الصوم بخلاف غيره».
و الله اعلم بالصّواب
حكم روزه و فديه براي شخص مريض
سؤال: شخصي هر دو كليهاش آب گرفته و رودههايش جراحي شدهاند؛ سال گذشته كه يك روز روزه گرفت با درد شديد شكم مواجه شده و حال نميتواند روزه بگيرد، آيا اين فرد ميتواند فديه بدهد يا خير؟ و دكتر متخصص نيز گفته كه روزه گرفتن برايش مضر است.
جواب :گفتة دكتر متخصص و بر اثر تجربه شخصي فرد مذكور بطور اغلب اين ثابت شده است كه حالا نميتواند روزه بگيرد؛ و در آينده نيز وقتي براي روزه گرفتن نمييابد پس اين فرد حكم شيخ فاني را دارد و بايد در ازاي روزة هر روز احتياطاً دو كيلو و دويست و پنجاه گرم گندم يا قيمت آنرا بدهد.و فديه تمام رمضان را ميتواند در اول ماه رمضان، و يا در آخر رمضان اداء نمايد.و في الدر المختار:«(و للشيخ الفاني العاجز عن الصوم الفطر و يفدي) وجوباً ولو في اول الشهر».
و في الرد:«(قوله: و للشيخ الفاني...) و مثله ما في القهستاني عن الكرماني: المريض اذا تحقق اليأس من الصحة فعليه الفدية لكل يوممن المرض أه...(قوله: ولو في اول الشهر) أي يخير بين دفعها في اوّله أو آخره، كما في البحر».
و الله اعلم بالصّواب
تتابع در كفارة روزه رمضان
سؤال: بنده يك روز از روزهاي ماه رمضان را عمداً افطار كردهام و كفارة آن را دو روز كمتر از دو ماه پشت سر هم روزه گرفتم. در آخر دو روز را بنا به عذر مسافرت خوردهام، آيا دو مرتبه لازم است كه من دو ماه را روزه بگيرم يا خير؟
جواب :بايد از سر نو دو ماه ديگر پي در پي روزه بگيريد.
و في التنوير:«ان جامع في رمضان....أو اكل أو شرب غذاء أو دواءً عمداً راجع للكل أو احتجم فظن فطره به فأكل عمداً قضي و كفّر ككفّارةالمظاهر».
و في الرد:«(قوله: راجع للكل) أي كل ما ذكر من الجماع و الاكل و الشرب....(قوله: ككفّارة المظاهر) مرتبط بقوله: و كفّر أي مثلهافي الترتيب فيعتق اولاً فاءن لم يجد صام شهرين متتابعين فان لم يستطع أطعم ستين مسكيناً لحديث الاعرابي المعروف فيالكتب الستة، فلو افطر ولو لعذر استأنف الا لعذر الحيض».
و الله اعلم بالصّواب
جواز استفاده داروي جلوگيري از حيض در رمضان
سؤال: اگر زني در ماه مبارك رمضان براي كنترل عادت ماهيانه خود، قرص بخورد تا روزة او قضا نشود، و ماه مبارك رمضان را روزه بگيرد؛ آيا ايّام عادت ماهيانه خود را كه در اين ماه بند كرده روزه بگيرد يا خير؟
الجواب باسم ملهم الصّواب
بله، روزه بگيرد، زيرا در اين روزها پاك است و سبب فطر (يعني: حيض) ديده نشده است.
و في الرد:«(قوله: ركنه بروز الدم من الرحم) أي ظهوره منه الي خارج الفرج الداخل، فلو نزل الي فرج الداخل فليس بحيض، فيظاهر الرواية و به يفتي'. قهستاني».
استفاده از ادويه براي جلوگيري از حيض، از قبيل خوردن قرص و يا كار گذاشتن ديافراگم روي دهانه رحم ـ كه در علم پزشكي كاربرد زيادي دارد ـ جايز است.
دليله:«و جاء من طريق واصل مولي' ابن عيينه عن رجل سأل ابن عمرـ رضي الله عنهماـ عن امرأة تطاول بها دم الحيضة فأرادت أنتشرب دواءً يقطع الدم عنها، فلم ير ابن عمر به بأساً، و نعت ابن عمر
ماء الاراك، قال معمر: و سمعت ابن ابي نجيح يسأل عن ذلك فلم ير به بأساً».
و الله اعلم بالصّواب
استفاده از دارو براي جلوگيري از حيض در ماه رمضان
سؤال: استفاده از قرصهاي جلوگيري در ماه رمضان براي بند شدن حيض درست است يا خير؟
الجواب باسم ملهم الصّواب
اين مشخص است تا زمانيكه ايام حيض شروع نشده، زن پاك به حساب ميآيد، و روزه گرفتن بر وي لازم است؛ بنابر اين استفاده از قرص و دارو جايز است بشرطي كه سلامتي زن بر اثر استفاده دارو به خطر نيفتد و همچنين اگر با شوهر ارتباط داشت بايد از او اجازه بگيرد.
بطور مثال: اگر زن مطلقه در ايام عِدّت قرار دارد و نفقهاش بر شوهر لازم است، پس اگر زن از قرص جلوگيري استفاده كند تا ايام عدتش اضافه شود و از شوهر نفقه بيشتري بگيرد، صحيح نيست.
و جاء في التنوير و شرحه:
«و هو (أي الحيض) دم من رحم و ركنه بروز الدم».
و في الرد:«(قوله: و ركنه بروز الدم من الرحم) أي ظهوره منه الي خارج الفرج الداخل فلو نزل الي الفرج الداخل، فليس بحيض فيظاهر الرواية و به يفتي، قهستاني».«فلو احست به فوضعت الكرسف في الفرج الداخل و منعته من الخروج فهي طاهرة كما لو حبس المني في القصبة».و في مصنّف عبدالرزاق:
«سئل ابن عمرـ رضي الله عنهماـ عن امرأة تطاول بها دم الحيضة فأرادت أن تشرب دواءً يقطع الدم عنها، فلم ير ابن عمر بهبأساً، و نعت ابن عمر ماء الاراك، قال معمر: و سمعت ابن ابي نجيح يسأل عن ذلك فلم ير به بأساً».و الله اعلم بالصّواب
روزه گرفتن روز عيد
سؤال: بعضي از مردم روزي را كه تمام مسلمانان عيد ميكنند، آنها عيد نميكنند؛ بلكه در آن روز روزه ميگيرند و روز دوم، عيد ميكنند، لطف كرده بفرمائيد كه چنين روزه گرفتن در شرع اسلام چه حكمي دارد؟
جواب :رسول اكرم صلي الله عليه و سلم فرمودهاند:«صوموا لرؤيته و افطروا لرؤيته» يعني: در آخر شعبان هرگاه ماه را ديديد روزه بگيريد و در آخر رمضان با رؤيت هلال عيد كنيد؛ پس شخصي كه با رؤيت هلال عيد نميكند و روزه ميگيرد گويا مخالفت امر رسول اكرم صلي الله عليه و سلم را ميكند كه اين كار ناجايز و حرام است.
كار و عملي عبادت گفته ميشود كه مطابق فرمان پيامبر صلي الله عليه و سلم باشد و كسي كه با دستور پيامبراكرم صلي الله عليه و سلم مخالفت ميكند چگونه انتظار ثواب را دارد.
علامه شامي در رد المحتار ميفرمايد:
«روزه گرفتن در روز عيد اعراض و روگرداني از ضيافت الهي است؛ و اين نافرماني و معصيت است».
بنابر اين نبايد انسان كاري انجام دهد كه سبب روگرداني و اعراض از ضيافت الهي قرار گيرد.
علامه حصكفي در الدر المختار ميفرمايد:
«روزه گرفتن در روز عيد مكروه تحريمي است».
و نيز از رسول اكرم صلي الله عليه و سلم مرويست: «نهي عن صيام يومين: يوم الاضحي' و يوم الفطر».يعني: رسول اكرم صلي الله عليه و سلم نهي فرمود از روزه گرفتن عيد قربان و عيد فطر.
پس چگونه با وجود نهي پيامبر اكرم صلي الله عليه و سلم ، انسان روزه بگيرد و اميد ثواب داشته باشد.
«عن ابيهريرة رضي الله عنه ان النبي صلي الله عليه و سلم قال:«الصوم يوم تصومون و الفطر يوم تفطرون و الاضحي يوم تضحون».
«فطركم يوم تفطرون و اضحاكم يوم تضحون».
يعني: روزه شما روزي است كه مسلمانان منطقه شما روزه ميگيرند و افطار شما روزي است كه آنها عيد ميكنند.طبق فرمايش رسول اكرم صلي الله عليه و سلم روزي كه مسلمانان يك منطقه و يا يك كشور عيد كردند نبايد كسي با آنها اختلاف كند و در آن روز كه عيد است روزه بگيرد؛ زيرا هركسي از جماعت مسلمين اختلاف كرد و از آنها جدا شد طبق ارشاد آنحضرت صلي الله عليه و سلم گويا در آتش جهنم سقوط كرد.
آنحضرت صلي الله عليه و سلم ميفرمايد:
«ان الله لا يجمع، أو قال: امة محمد صلي الله عليه و سلم ، علي ضلالة»؛ «يد الله مع الجماعة»؛ «من شذَّ شُذَّ في النار».
و الله اعلم بالصّواب
اجرت بر اعتكاف/ كمتر از ده روز اعتكاف نشستن
سؤال:1ـ اگر در روستائي در ماه مبارك رمضان در عشرة اخير شخصي براي اعتكاف حاضر نشد و مردم مشورت نموده و يكي را با تعيين حقوق نشاندند؛ آيا اين اعتكاف درست است يا خير؟
2ـ اگر در مسجدي در يك دو روز اول كسي براي اعتكاف ننشست و بعد از آن كسي بدون حقوق اين كار را انجام داد آيا اين اعتكاف، سنت مؤكده محسوب ميشود يا خير؟
جواب 1: اعتكاف چونكه عبادت محضه است اجرت گرفتن بر آن جايز نيست، بلكه بر تمامي افراد محله لازم است كه رضايت شخصي را جلب نموده و به اعتكاف بدون اجرت بنشانند؛ و اگر هيچ كسي ننشست همه اهل محله بر ترك سنت مؤكده گناهگار ميشوند. فقهاي متأخرين اگر چه استئجار بر طاعات را در بعضي موارد جايز قرار دادهاند اما اعتكاف جزء آنها نيست.
و في الدر المختار:
«و لا (اي و لا تصح الاجارة) لاجل الطاعات مثل الاذان و الحج و الامامة و تعليم القرآن و الفقه، و يفتي اليوم بصحتها لتعليمالقرآن و الفقه و الامامة و الاذان».
و قال ابن عابدين:
«و زاد بعضهم الاذان و الاقامة و الوعظ. ثم قال: ان المفتي' به ليس هو جواز الاستئجار علي كل طاعة، بل علي ما ذكروه فقطمما فيه ضرورة ظاهرة تبيح الخروج من اصل المذهب».
2: و اعتكاف ده روز آخر ماه رمضان سنت مؤكده است. لذا اگر كمتر از ده روز بنشيند ثواب اعتكاف مسنون به او نميرسد.
و في الدر:
«و سنة مؤكدة في العشر الاخير من رمضان أي سنة كفاية، كما في البرهان و غيره، لاقترانهابعدم الانكار علي من لم يفعله منالصحابةy».
و الله اعلم بالصّواب
مصرف صدقه فطر
سؤال: عشر و صدقة فطر به چه كساني تعلق ميگيرد به عنوان مثال امامي داريم كه سالي چهار صد هزار تومان پول نقد ميگيرد آيا اين امام مستحق عشر، زكات و غيره ميشود يا خير؟
جواب: يكي از مصارف عشر، زكات و صدقات فقراء و مساكين ميباشند. و اگر امام مذكور صاحب نصاب نيست، نسبت به ديگر فقراء به گرفتن عشر و صدقة فطر مستحقتر است، بشرط اينكه بجاي اجرت نباشد.
و في الدر:
«هي تمليك جزء مال عينه الشارع من مسلم فقير ـ الي ان قال ـ مع قطع المنفعة عن المملك من كل وجه لله تعالي».
و في التنوير و شرحه:
«باب المصرف: أي مصرف الزكاة و العشر....(هو فقير و هو من له أدني شيء) أي دون نصاب أو قدر نصاب غير نام مستغرقفي الحاجة (و مسكين من لا شيء له. الخ....)».
و في الرد:
«(قوله: أي مصرف الزكاة و العشر) و هو مصرف أيضاً لصدقة الفطر و الكفّارة و النذر و غير ذلك من الصدقات الواجبة، كمافي القهستاني».
و الله اعلم بالصّواب
دار الافتاء حوزه علميه دار العلوم زاهدان
22/1/1418 ه .ق
sunnionline
مسواك زدن در حال روزه
سؤال:
شخص روزه دار هنگام وضو گرفتن مسواك ميزند و از ريشههاي آن به حلق فرو ميرود و امكان بيرون شدن آن نيست، روزهاش فاسد ميشود يا خير؟
جواب
غذاهايي كه بين دندانها گير ميكنند اگر كمتر از دانه نخود به حلق فرو رود روزه باطل نشده است زيرا اجتناب در اين صورت متعذر و مشكل است ريشه مسواك نيز اين حكم را دارد. لاشتراك العلة.
پاك شدن از عادت ماهيانه در ماه رمضان
سؤال:
اگر زني در روزي از ماه مبارك رمضان از حيض يا نفاس پاك شود، آيا بقيه روز خورد و نوش براي او جايز است يا بايد مثل بقيه روزه داران از خورد و نوش اجتناب نمايد؟
خورد و نوش تا غروب آفتاب برايش جايز نيست و واجب است مثل روزه داران عمل كند.
قال في التنوير:
«و الاخير ان يمسكان بقية يومهما وجوباً علي الاصح كمسافر اقام و حائض و نفساء طهرتا و مجنون افاق و مريض صح وصبي بلغ و كافر اسلم».
و في الرد:
« (قوله: و الاخيران)اي من تسحر او افطر يظن الوقت ليلاً الخ».
و الله اعلم بالصّواب
كشيدن دندان در حال روزه
سؤال:
در حالت روزه، كشيدن دندان و يا دوا زدن آن با تجويز پزشك جايز است يا خير؟
جواب :هنگام ضرورت جايز است و بدون ضرورت مكروه ميباشد و خون يا دوايي كه به داخل شكم برسد مفسد صوم قرار ميگيرد كه مساوي با آب دهان باشد يا غالب از آن و يا مزهاش محسوس بشود و در غير اين صورتها مفسد صوم نيست.
و في الدر:«أو خرج الدم من بين اسنانه و دخل حلقه يعني و لم يصل الي جوفه، اما اذا وصل فان غلب الدم أو تساويا فسد و الاّ، لا، الا اذاوجد طعمه. بزازية».
و في الرد:«و من هذا يعلم حكم من قلع ضرسه في رمضان و دخل الدم الي جوفه في النهار ولو نائماً فيجب عليه القضاء الا ان يفرقبعدم امكان التحرز عنه فيكون كالقيي الذي عاد بنفسه فليراجع».
و الله اعلم بالصّواب
فاسد شدن روزه ماه رمضان بچه نابالغ
سؤال:اگر بچه نابالغي در ماه رمضان روزه گرفت و قبل از افطار آنرا به نحوي فاسد كرد، آيا بر بچه قضا يا كفاره واجب ميشود يا خير؟
جواب قضا يا كفاره بر بچه ضروري نيست البته اين حكم روزه است اما اگر نمازش را فاسد كرد بايد ولي و سرپرستش او را اجبار كند تا نمازش را اعاده نمايد زيرا در اعاده نماز مشقت و تكليفي نيست بر خلاف روزه كه در اعاده آن مشقت و تكليف است.
و في الرد:«و في احكام الاستروشني: الصبي اذا افسد صومه لا يقضي لانه يلحقه في ذالك مشقة بخلاف الصلو'ة فانه يؤمر بالاعادةلانه لا يلحقه مشقة».
روزه در شش روز شوال
سؤال:در ماه شوال اگر كسي قضاي شش روز از رمضان را بجا بياورد آيا ثواب شش روز شوال كه فضيلت آن در حديث بيان شده به او ميرسد يا خير؟
جواب در صحيح مسلم حديثي با اين الفاظ است:
«من صام رمضان ثم اتبعه ستاً من شوال كان كصيام الدهر».
از اين حديث معلوم ميشود كه شش روزي كه فضيلت برايش ذكر شده غير از قضاي رمضان است لذا در صورت مذكور ثواب شش روز شوال به او نميرسد.
و الله اعلم بالصّواب
افطار نمودن با خرما
سؤال:افطار نمودن با خرما سنت است يا خير؟
جواب :مستحب اين است كه با خرماي تازه افطار شود اگر ميسر نگرديد با خرماي خشك افطار كند اگر اين هم ميسر نشد با آب افطار نمايد.
«عن انس بن مالك رضي الله عنه قال قال رسول الله صلي الله عليه و سلم من وجد تمراً فليفطر عليه و من لا، فليفطر علي ماء فان الماء طهور».و عن سلمان بن عامر رضي الله عنه قال قال رسول الله صلي الله عليه و سلم اذا كان احدكم صائماً فليفطر علي التمر فان لم يجد التمر فعلي الماء فان الماءطهور».«انه سمع انس بن مالك رضي الله عنه يقول: كان رسول الله صلي الله عليه و سلم يفطر علي رطبات قبل ان يصلي فان لم تكن فعلي تمرات فان لم تكن حَسَاحَسَوات من ماء».
و الله اعلم بالصّواب
روزه دار بطور فراموشي خورد و بعد به گمان اينكه روزهاش باطل شده چيزي خورد
سؤال: شخصي در ماه مبارك رمضان بفراموشي چيزي ميخورد و بعد از آن به گمان اينكه روزهاش فاسد شده است غذا ميخورد و يا ميداند روزهاش فاسد نشده است باز هم غذا ميخورد؛ آيا در اين دو صورت بر او كفاره لازم ميشود يا خير؟
جواب :در هر دو صورت فوق كفاره لازم نميشود.
و في الدر:«أو اكل أو جامع ناسياً...فظن انه افطر فأكل عمداً (لا كفارة عليه) للشبهة».
و في الرد:« (قوله: للشبهة) علة للكل قال في البحر: و انما لم تجب الكفارة بافطاره عمداً بعد أكله أو شربه أو جماعه ناسياً لانه ظن فيموضع الاشتباه بالنظير و هو الاكل عمداً لان الاكل مضاد للصوم ساهياً أو عامداً فاورث شبهة و كذا فيه شبهة اختلاف العلماءفان مالكاً رحمه الله يقول بفساد صوم من اكل ناسياً و أطلقه فشمل ما لو علم انه لم يفطره بان بلغه الحديث أو الفتوي او لا و هو قولابيحنيفة رحمه الله و هو الصحيح».
و الله اعلم بالصّواب
حكم فاسد نمودن روزه قضاي رمضان
سؤال: شخصي كه روزه قضائي رمضان گرفته در هنگام روزه جماع ميكند آيا قضاء و كفاره لازم است؟
جواب در صورت بالا فقط قضاي آن روز واجب است، زيرا با شكستن روزة قضاي رمضان عمداً (به هر صورت كه باشد خواه جماع كند و يا به صورتي ديگر روزهاش را بشكند) كفاره لازم نميگردد.
«(و ان جامع في رمضان أداء) لما مرّ....اي من أن الكفارة انما وجبت لهتك حرمة شهر رمضان فلا تجب بافساد قضائه و لابافساد صوم غيره».
و في الدر:« (أو افسد غير صوم رمضان أداء) لاختصاصها بهتك رمضان».
و في الطحطاوي علي الدر:
(قوله: غير صوم رمضان) بنصب غير صفة لمحذوف أي صوماً غير صوم رمضان ولو كان قضاءه و (قوله: لاختصاصها) أيالكفارة بهتك رمضان لانه لا يجوز اخلاؤه من الصوم بخلاف غيره».
و الله اعلم بالصّواب
حكم روزه و فديه براي شخص مريض
سؤال: شخصي هر دو كليهاش آب گرفته و رودههايش جراحي شدهاند؛ سال گذشته كه يك روز روزه گرفت با درد شديد شكم مواجه شده و حال نميتواند روزه بگيرد، آيا اين فرد ميتواند فديه بدهد يا خير؟ و دكتر متخصص نيز گفته كه روزه گرفتن برايش مضر است.
جواب :گفتة دكتر متخصص و بر اثر تجربه شخصي فرد مذكور بطور اغلب اين ثابت شده است كه حالا نميتواند روزه بگيرد؛ و در آينده نيز وقتي براي روزه گرفتن نمييابد پس اين فرد حكم شيخ فاني را دارد و بايد در ازاي روزة هر روز احتياطاً دو كيلو و دويست و پنجاه گرم گندم يا قيمت آنرا بدهد.و فديه تمام رمضان را ميتواند در اول ماه رمضان، و يا در آخر رمضان اداء نمايد.و في الدر المختار:«(و للشيخ الفاني العاجز عن الصوم الفطر و يفدي) وجوباً ولو في اول الشهر».
و في الرد:«(قوله: و للشيخ الفاني...) و مثله ما في القهستاني عن الكرماني: المريض اذا تحقق اليأس من الصحة فعليه الفدية لكل يوممن المرض أه...(قوله: ولو في اول الشهر) أي يخير بين دفعها في اوّله أو آخره، كما في البحر».
و الله اعلم بالصّواب
تتابع در كفارة روزه رمضان
سؤال: بنده يك روز از روزهاي ماه رمضان را عمداً افطار كردهام و كفارة آن را دو روز كمتر از دو ماه پشت سر هم روزه گرفتم. در آخر دو روز را بنا به عذر مسافرت خوردهام، آيا دو مرتبه لازم است كه من دو ماه را روزه بگيرم يا خير؟
جواب :بايد از سر نو دو ماه ديگر پي در پي روزه بگيريد.
و في التنوير:«ان جامع في رمضان....أو اكل أو شرب غذاء أو دواءً عمداً راجع للكل أو احتجم فظن فطره به فأكل عمداً قضي و كفّر ككفّارةالمظاهر».
و في الرد:«(قوله: راجع للكل) أي كل ما ذكر من الجماع و الاكل و الشرب....(قوله: ككفّارة المظاهر) مرتبط بقوله: و كفّر أي مثلهافي الترتيب فيعتق اولاً فاءن لم يجد صام شهرين متتابعين فان لم يستطع أطعم ستين مسكيناً لحديث الاعرابي المعروف فيالكتب الستة، فلو افطر ولو لعذر استأنف الا لعذر الحيض».
و الله اعلم بالصّواب
جواز استفاده داروي جلوگيري از حيض در رمضان
سؤال: اگر زني در ماه مبارك رمضان براي كنترل عادت ماهيانه خود، قرص بخورد تا روزة او قضا نشود، و ماه مبارك رمضان را روزه بگيرد؛ آيا ايّام عادت ماهيانه خود را كه در اين ماه بند كرده روزه بگيرد يا خير؟
الجواب باسم ملهم الصّواب
بله، روزه بگيرد، زيرا در اين روزها پاك است و سبب فطر (يعني: حيض) ديده نشده است.
و في الرد:«(قوله: ركنه بروز الدم من الرحم) أي ظهوره منه الي خارج الفرج الداخل، فلو نزل الي فرج الداخل فليس بحيض، فيظاهر الرواية و به يفتي'. قهستاني».
استفاده از ادويه براي جلوگيري از حيض، از قبيل خوردن قرص و يا كار گذاشتن ديافراگم روي دهانه رحم ـ كه در علم پزشكي كاربرد زيادي دارد ـ جايز است.
دليله:«و جاء من طريق واصل مولي' ابن عيينه عن رجل سأل ابن عمرـ رضي الله عنهماـ عن امرأة تطاول بها دم الحيضة فأرادت أنتشرب دواءً يقطع الدم عنها، فلم ير ابن عمر به بأساً، و نعت ابن عمر
ماء الاراك، قال معمر: و سمعت ابن ابي نجيح يسأل عن ذلك فلم ير به بأساً».
و الله اعلم بالصّواب
استفاده از دارو براي جلوگيري از حيض در ماه رمضان
سؤال: استفاده از قرصهاي جلوگيري در ماه رمضان براي بند شدن حيض درست است يا خير؟
الجواب باسم ملهم الصّواب
اين مشخص است تا زمانيكه ايام حيض شروع نشده، زن پاك به حساب ميآيد، و روزه گرفتن بر وي لازم است؛ بنابر اين استفاده از قرص و دارو جايز است بشرطي كه سلامتي زن بر اثر استفاده دارو به خطر نيفتد و همچنين اگر با شوهر ارتباط داشت بايد از او اجازه بگيرد.
بطور مثال: اگر زن مطلقه در ايام عِدّت قرار دارد و نفقهاش بر شوهر لازم است، پس اگر زن از قرص جلوگيري استفاده كند تا ايام عدتش اضافه شود و از شوهر نفقه بيشتري بگيرد، صحيح نيست.
و جاء في التنوير و شرحه:
«و هو (أي الحيض) دم من رحم و ركنه بروز الدم».
و في الرد:«(قوله: و ركنه بروز الدم من الرحم) أي ظهوره منه الي خارج الفرج الداخل فلو نزل الي الفرج الداخل، فليس بحيض فيظاهر الرواية و به يفتي، قهستاني».«فلو احست به فوضعت الكرسف في الفرج الداخل و منعته من الخروج فهي طاهرة كما لو حبس المني في القصبة».و في مصنّف عبدالرزاق:
«سئل ابن عمرـ رضي الله عنهماـ عن امرأة تطاول بها دم الحيضة فأرادت أن تشرب دواءً يقطع الدم عنها، فلم ير ابن عمر بهبأساً، و نعت ابن عمر ماء الاراك، قال معمر: و سمعت ابن ابي نجيح يسأل عن ذلك فلم ير به بأساً».و الله اعلم بالصّواب
روزه گرفتن روز عيد
سؤال: بعضي از مردم روزي را كه تمام مسلمانان عيد ميكنند، آنها عيد نميكنند؛ بلكه در آن روز روزه ميگيرند و روز دوم، عيد ميكنند، لطف كرده بفرمائيد كه چنين روزه گرفتن در شرع اسلام چه حكمي دارد؟
جواب :رسول اكرم صلي الله عليه و سلم فرمودهاند:«صوموا لرؤيته و افطروا لرؤيته» يعني: در آخر شعبان هرگاه ماه را ديديد روزه بگيريد و در آخر رمضان با رؤيت هلال عيد كنيد؛ پس شخصي كه با رؤيت هلال عيد نميكند و روزه ميگيرد گويا مخالفت امر رسول اكرم صلي الله عليه و سلم را ميكند كه اين كار ناجايز و حرام است.
كار و عملي عبادت گفته ميشود كه مطابق فرمان پيامبر صلي الله عليه و سلم باشد و كسي كه با دستور پيامبراكرم صلي الله عليه و سلم مخالفت ميكند چگونه انتظار ثواب را دارد.
علامه شامي در رد المحتار ميفرمايد:
«روزه گرفتن در روز عيد اعراض و روگرداني از ضيافت الهي است؛ و اين نافرماني و معصيت است».
بنابر اين نبايد انسان كاري انجام دهد كه سبب روگرداني و اعراض از ضيافت الهي قرار گيرد.
علامه حصكفي در الدر المختار ميفرمايد:
«روزه گرفتن در روز عيد مكروه تحريمي است».
و نيز از رسول اكرم صلي الله عليه و سلم مرويست: «نهي عن صيام يومين: يوم الاضحي' و يوم الفطر».يعني: رسول اكرم صلي الله عليه و سلم نهي فرمود از روزه گرفتن عيد قربان و عيد فطر.
پس چگونه با وجود نهي پيامبر اكرم صلي الله عليه و سلم ، انسان روزه بگيرد و اميد ثواب داشته باشد.
«عن ابيهريرة رضي الله عنه ان النبي صلي الله عليه و سلم قال:«الصوم يوم تصومون و الفطر يوم تفطرون و الاضحي يوم تضحون».
«فطركم يوم تفطرون و اضحاكم يوم تضحون».
يعني: روزه شما روزي است كه مسلمانان منطقه شما روزه ميگيرند و افطار شما روزي است كه آنها عيد ميكنند.طبق فرمايش رسول اكرم صلي الله عليه و سلم روزي كه مسلمانان يك منطقه و يا يك كشور عيد كردند نبايد كسي با آنها اختلاف كند و در آن روز كه عيد است روزه بگيرد؛ زيرا هركسي از جماعت مسلمين اختلاف كرد و از آنها جدا شد طبق ارشاد آنحضرت صلي الله عليه و سلم گويا در آتش جهنم سقوط كرد.
آنحضرت صلي الله عليه و سلم ميفرمايد:
«ان الله لا يجمع، أو قال: امة محمد صلي الله عليه و سلم ، علي ضلالة»؛ «يد الله مع الجماعة»؛ «من شذَّ شُذَّ في النار».
و الله اعلم بالصّواب
اجرت بر اعتكاف/ كمتر از ده روز اعتكاف نشستن
سؤال:1ـ اگر در روستائي در ماه مبارك رمضان در عشرة اخير شخصي براي اعتكاف حاضر نشد و مردم مشورت نموده و يكي را با تعيين حقوق نشاندند؛ آيا اين اعتكاف درست است يا خير؟
2ـ اگر در مسجدي در يك دو روز اول كسي براي اعتكاف ننشست و بعد از آن كسي بدون حقوق اين كار را انجام داد آيا اين اعتكاف، سنت مؤكده محسوب ميشود يا خير؟
جواب 1: اعتكاف چونكه عبادت محضه است اجرت گرفتن بر آن جايز نيست، بلكه بر تمامي افراد محله لازم است كه رضايت شخصي را جلب نموده و به اعتكاف بدون اجرت بنشانند؛ و اگر هيچ كسي ننشست همه اهل محله بر ترك سنت مؤكده گناهگار ميشوند. فقهاي متأخرين اگر چه استئجار بر طاعات را در بعضي موارد جايز قرار دادهاند اما اعتكاف جزء آنها نيست.
و في الدر المختار:
«و لا (اي و لا تصح الاجارة) لاجل الطاعات مثل الاذان و الحج و الامامة و تعليم القرآن و الفقه، و يفتي اليوم بصحتها لتعليمالقرآن و الفقه و الامامة و الاذان».
و قال ابن عابدين:
«و زاد بعضهم الاذان و الاقامة و الوعظ. ثم قال: ان المفتي' به ليس هو جواز الاستئجار علي كل طاعة، بل علي ما ذكروه فقطمما فيه ضرورة ظاهرة تبيح الخروج من اصل المذهب».
2: و اعتكاف ده روز آخر ماه رمضان سنت مؤكده است. لذا اگر كمتر از ده روز بنشيند ثواب اعتكاف مسنون به او نميرسد.
و في الدر:
«و سنة مؤكدة في العشر الاخير من رمضان أي سنة كفاية، كما في البرهان و غيره، لاقترانهابعدم الانكار علي من لم يفعله منالصحابةy».
و الله اعلم بالصّواب
مصرف صدقه فطر
سؤال: عشر و صدقة فطر به چه كساني تعلق ميگيرد به عنوان مثال امامي داريم كه سالي چهار صد هزار تومان پول نقد ميگيرد آيا اين امام مستحق عشر، زكات و غيره ميشود يا خير؟
جواب: يكي از مصارف عشر، زكات و صدقات فقراء و مساكين ميباشند. و اگر امام مذكور صاحب نصاب نيست، نسبت به ديگر فقراء به گرفتن عشر و صدقة فطر مستحقتر است، بشرط اينكه بجاي اجرت نباشد.
و في الدر:
«هي تمليك جزء مال عينه الشارع من مسلم فقير ـ الي ان قال ـ مع قطع المنفعة عن المملك من كل وجه لله تعالي».
و في التنوير و شرحه:
«باب المصرف: أي مصرف الزكاة و العشر....(هو فقير و هو من له أدني شيء) أي دون نصاب أو قدر نصاب غير نام مستغرقفي الحاجة (و مسكين من لا شيء له. الخ....)».
و في الرد:
«(قوله: أي مصرف الزكاة و العشر) و هو مصرف أيضاً لصدقة الفطر و الكفّارة و النذر و غير ذلك من الصدقات الواجبة، كمافي القهستاني».
و الله اعلم بالصّواب
دار الافتاء حوزه علميه دار العلوم زاهدان
22/1/1418 ه .ق
sunnionline
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر