۱۳۸۷ شهریور ۱۲, سه‌شنبه

چرا شيعه سياه مي ‌پوشد؟

چرا شيعه سياه مي ‌پوشد
الکليني در الکافي از احمد بن محمد از ابي عبدالله –عليهما السلام- روايت مى كند که گفت: «يكره السواد إلاَّ في ثلاث الخف والعمامة والكساء». «سياه پوشيدن مکروه است مگر در سه چيز: موزه و عمامه و عبا»[1]. و همچنين در کتاب الزي از او روايت شده که او گفت: «كان رسول الله -صلى الله عليه وآله وسلم- يكره السواد إلاَّ في ثلاثة: الخف والكساء والعمامة». «پپامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- سياه پوشيدن را نمي ‌پسنديد مگر در سه چيز موزه و عبا و عمامه»[2]. و حر عاملي در وسائل از صدوق و او از محمد بن سليمان و او از ابي عبدالله –عليهما السلام- روايت مى كند که به او گفتم: «أصلي في القلنسوة السوداء؟ قال: لا تصل فيها فإنَّها لباس أهل النار». «آيا با کلاه سياه نماز بخوانم؟ «گفت: با کلاه سياه نماز نخوان؛ چون لباس سياه لباس اهل جهنم است»[3]. و صدوق در من لا يحضره الفقيه از امير المؤمنين روايت مى كند که به يارانش گفت: «لا تلبسوا السواد فإنَّه لباس فرعون». «لباس سياه نپوشيد؛ چون لباس سياه لباس فرعون است». و از حذيفه بن منصور روايت مى كند که گفت: در شهر حيره پيش ابي عبدالله -عليه السلام- بودم، که فرستادة خليفه ابي العباس آمد و به او گفت که خليفه تو را فرا خوانده است، او باراني پوشيد که يک روي آن سياه و روي ديگر آن سفيد بود، سپس گفت: با اينکه مي دانم که اين لباس اهل جهنم است آن را مي ‌پوشم»[4]. و در بعضي روايت هاي شيعه آمده است که لباس سياه لباس بني عباس دشمنان آنها مي ‌باشد. چنان صدوق در من لا يحضره الفقيه روايت مي‌ کند: «روايت شده است که جبرئيل –عليه السلام- نزد پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- آمد در حالي که قباي سياه بر تن داشت و کمربندي داشت که خنجري در آن بود، پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- فرمود: جبرئيل اين چه لباسي است؟ جبرئيل گفت: لباس فرزندان عمويت عباس است، آنگاه پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- نزد عباس رفت و گفت: عمو جان! فرزندان تو براي فرزندان من بلا خواهند بود، گفت: اي پيامبر خدا آيا خودم را اخته کنم؟ پيامبر فرمود: همه چيز مقدّر شده است». به ظاهر منظور از اهل جهنم در روايت هايي که گذشت کساني هستند که روز قيامت به جهنم مى روند و در آن جاودانه مي‌ مانند، و آنها فرعون و گروه هاي سرکشي امثال خلفاي عباسي و کفار اين امت و کفار امت ‌هاي گذشته هستند که لباس سياه مي پوشيده ‌اند[5].
و صدوق در من لا يحضره الفقيه به روايت از اسماعيل بن مسلم و او از امام صادق روايت مى كند که گفت: «خداوند به يکي از پيامبرانش وحي کرد: که به مؤمنان بگو لباس دشمنان مرا نپوشيد، و خوراک دشمنان مرا نخوريد، و راه دشمنانم را نرويد، چون اگر اين کارها را بکنيد همانند دشمنانم دشمن من خواهيد شد»[6].
و در کتاب عيون الأخبار بعد از نقل روايت با سندي ديگر که علي بن ابي طالب –رضي الله عنه- از پيامبر –صلى الله عليه وآله وسلم- روايت مي ‌کند مي گويد: «لباس دشمنان، لباس سياه است، و غذاي دشمنان نبيذ (شراب خرما، و انگور) و چيزهاي نشرآور است، و قارچ سفيد نرم و ماهي شناور و مارماهي آبنوس و ماهي مرده و قرار گرفته روي سطح آب و ماهي هايي که پولک ندارند .... خوراک آنها هستند، تا اينکه گفت: و جايي که دشمنان مى روند جاهايي است که هر کس برود متهم مى شود، و مجالس شان مجلس شرابخواري و سرگرمي بيهوده است، و مجالسي است که شرکت در آن براي ائمه و مؤمنان عيب است و مجالس گناهکاران و ستمگران و تباهکاران است[7].
بعد از بيان اين همه روايات از ائمه که دربارة مذمّت لباس سياه مي ‌باشند و مي‌ گويند که لباس سياه لباس دشمنان است، سوال اين است که چرا شيعه سياه مي ‌پوشند و لباس سياه را لباس سيّدها قرار داده‌ اند ....؟!.

---------------------------------------------------------
[1]- صاحب الوسائل در 3/278 حديث آن را روايت کرده است و نگاه کنيد فروع الکافي کليني 6/449.
[2]- الکافي 2/205 باب لبس السواد، چاپ تهران 1315هـ، اما در اين روايت عمامه قبل از عبا ذکر شده است.
[3]- الوسائل 3/281 باب (20) حديث (3) ابواب لباس المصلي، و صدوق در من لا يحضره الفقيه 2/232 آن را روايت کرده است، و مي‌گويد: امام صادق را در مورد نماز خواندن با کلاه سياه پرسيدند گفت: در آن نماز نخوان زيرا لباس سياه لباس اهل جهنم است. نگا: وسائل الشيعة 3/281.
[4]- من لا يحضره الفقيه 1/251 و صاحب الوسائل آن را از او در 3/278 ابواب لباس المصلي نقل کرده است. و روايت دوّم در الوسائل 3/279 حديث (7) ابواب لباس المصلي، و من لا يحضره الفقيه 2/252 و الکافي 2/205 روايت شده است.
[5]- و همان گونه که در الوسائل آمده، در العلل والحضال هم آمده است، و من لا يحضره الفقيه 2/252.
[6]- الفقيه 1/252، و نگا: وسائل الشيعة 4/384، وبحار الانوار 2/291، 28/48.
[7]- عيون الاخبار 1/26.
نوشته شده توسط اهل سنت جنوب

هیچ نظری موجود نیست: